För att gå ner i vikt behöver din kropp färre kalorier än vad du gör av med. De flesta snabba dieter och viktminskningspiller håller inte alltid vad de lovar.

Genom att skriva ner allt du äter kommer du att gå ner i vikt. De människor som dokumenterar sitt kaloriintag slutar äta ca 15% mindre mat än de som inte gör det. Börja med att dokumentera allt du stoppar i dig under en vecka så kommer du bli förvånad vad mycket som slinker in i din mun utan att du tänker på det. Undvik feta såser, drycker och snacks som innehåller onödigt mycket kalorier.

Det finns viktminskningsprogram som du kan följa online utan att behöva gå på möten och ses ansikte mot ansikte.

viktnedgångPrata positivt om dig själv och till dig själv. Fokusera på det du kan göra istället för det du inte klarar av. Bara för att du inte kan jogga betyder det inte att du inte kan gå ner i vikt. En promenad är bättre än ingenting. En hund gör det lättare att komma ut eftersom man måste gå med den och den ger en sällskap.  En hund älskar alltid att gå it.  Detta gör det mer motiverande för dig att göra det.

Ersätt alla drycker med vatten istället för sockriga drycker som juice och läsk. Drick inte dina kalorier då kommer fortfarande vara hungrig.

Det är de små förändringarna som räknas, ta några färre tuggor av din mat, ta inte om och häll inte på mera sås på din tallrik.

Det kan vara en mycket bra ide att genomgå en detox period när du vill gå ner i vikt. En detox period låter din kropp bryta beroenden och gör det mycket enklare att undvika snacks och äta nyttigare.  Du kommer inte känna samma snacks själv.  Du kan endera välja att skapa din egen detox kur eller också kan du köpa en detoxkur som har sammanställts av proffs.  Båda metoderna fungerar bra.  Att köpa ett färdigt detoxpaket är dock naturligtvis mycket enklare.

Ofta äter vi av ren tristess, vana, nervositet eller frustration. Många vet inte hur det känns att vara riktigt hungrig. Vänta tills din kropp sänder ut riktiga hungersignaler nån gång så du lär dig skillnaden mellan sug och hunger. Det finns dock vissa sjukdomar som gör att du alltid känner hunger men prata med din läkare om du tror att det handlar om det i ditt fall.

Istället för att sitta still och se på dina TV-program kan du skaffa dig en motionscykel eller ett löpband så du kan röra på dig under tiden. Eller varför inte promenera på stället?

Städning förbränner kalorier så passa på att städa någonting extra grundligt nån gång i veckan så förlorar du en hel del kalorier på det.

Har du ett stillasittande jobb så gå upp och gå fem minuter varannan timme för att förhindra arbetsskador och samtidigt få igång kroppen. Ta trapporna istället för hissen och gå av bussen en hållplats innan platsen du ska till.

Förbered dina måltider och mellanmål i förväg så blir det lättare för dig att undvika kalorifällorna. I affären finns det sockerfria alternativ till det mesta så börja läs på innehållsförteckningen och köp ingenting som listar socker, fruktos eller majssirap bland de första ämnena på listan.

Ät din mat långsamt och tugga noga, på så sätt blir din kropp mätt fortare än om du kastar i dig maten. Drick mycket vatten, det fungerar som rening av din kropp plus att den får dig att känna dig mättare. Sätt en stopp- och starttid för dina måltider. Exempelvis: inget får ätas efter kl 18 på kvällen och det gäller fram till frukost kl 6. Då får du ett fastefönster på 12 timmar som ger din kropp en chans att återhämta sig efter maten du ätit under dagen.